ΕΛΜΕ ΡΟΔΟΠΗΣ

Επικοινωνήστε με την ΕΛΜΕ Ροδόπης στο email: elmerodopis@gmail.com

Δευτέρα 13 Ιανουαρίου 2014

ΕΛΜΕ ΡΟΔΟΠΗΣ Κομοτηνή, 22/12/2013 Να ανοίξει σήμερα ένας εφ’ όλης της ύλης διάλογος για το περιεχόμενο της ιστορικής γνώσης στη δημόσια εκπαίδευση Στην Ελλάδα του 2013, όπου η δημοκρατία έχει υπονομευτεί από τους δήθεν υπερασπιστές της, έχουμε πλέον και την εκπαίδευση να εισέρχεται βαθμηδόν στην ίδια λογική. Συνέδρια, ημερίδες, σεμινάρια διδακτικής έχουν από καιρό κατακλύσει την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (όπως πρόσφατα στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης στις 13 και 14/12/2013), με μια εντυπωσιακή εμμονή στο Ολοκαύτωμα, η οποία έχει πια προ πολλού υπερβεί τα όρια της μονομέρειας, και γενικά με απόψεις για μία «παγκοσμιοποιημένη» Ιστορία, χάριν της οποίας λησμονούνται (ή υποτιμούνται) οι ιδιαίτερες στιγμές της εθνικής μας Ιστορίας. Κατά πόσον όμως οι διάφορες πολιτικο-δημοσιογραφικές προτεραιότητες μπορούν να «εισβάλλουν» έτσι στη μαθησιακή διαδικασία; Αν κάποιοι όντως ενδιαφέρονται για τη δημοκρατική και ιστορική συνείδηση των Ελλήνων μαθητών, υπάρχουν άπειρα θέματα από την ιστορική διαδρομή του λαού μας και των άλλων λαών προς έρευνα - ανάδειξη - διδασκαλία. Ακόμη και η (όντως επιβεβλημένη) ατζέντα του «αντιφασισμού» και του «αντιρατσισμού» μπορεί θαυμάσια να εξυπηρετηθεί με αναρίθμητα παραδείγματα, αρυόμενα από τη δική μας Ιστορία (π.χ. γερμανικές θηριωδίες κατά την Κατοχή 1941-44, γενοκτονία Ελλήνων του Πόντου, κλπ.), αλλά και την Παγκόσμια (δυτική αποικιοκρατία και στυγνή εκμετάλλευση του Τρίτου Κόσμου, ρατσισμός και δουλεία στην Αμερική, γενοκτονία Αρμενίων, απαρτχάιντ στη Νότια Αφρική, κ.α.), και πάντως όχι μόνο από τις ιστορίες του γερμανικού ναζισμού σε σχέση με το εβραϊκό Ολοκαύτωμα. Χωρίς αυτό φυσικά να σημαίνει πως και αυτό το τελευταίο μπορεί να αγνοηθεί, στο πλαίσιο ακριβώς της αναγκαιότητας για τη διδασκαλία και μελέτη μεγάλης σημασίας γεγονότων, που καθόρισαν το παγκόσμιο ιστορικό γίγνεσθαι. Καμμία μονομέρεια δεν μπορεί πραγματικά να είναι αποδεκτή, είτε προς τη μία, είτε προς την άλλη κατεύθυνση. Εκείνο λοιπόν που κυρίως ζητούμε σήμερα είναι να ανοίξει ένας διάλογος, για να ξεκαθαριστεί επιτέλους τι πρέπει να διδάσκεται στην ελληνική Εκπαίδευση και με ποιο σκεπτικό. Ένα από τα βασικά αντικείμενα αυτού του διαλόγου θα ήταν αναμφίβολα και το θέμα της συγγραφής νέου εγχειριδίου για την Ιστορία της Γ΄ Λυκείου, αλλά και των άλλων τάξεων. Και η αρχή του διαλόγου μπορεί φυσικά να γίνει με ένα εκπαιδευτικό συνέδριο, στο οποίο θα τεθεί ανοιχτά το μείζον ζήτημα του περιεχομένου της παρεχόμενης σήμερα γνώσης στο δημόσιο σχολείο (και για τη διοργάνωση του οποίου η ΕΛΜΕ Ροδόπης δεσμεύεται να συντελέσει). Το αν ασφαλώς ο διάλογος μπορεί να διεξαχθεί και με άλλους τρόπους, είναι επίσης θέμα ανοιχτής συζήτησης. Πάντως, αν πράγματι θέλουμε τους μαθητές μας ελεύθερα σκεπτόμενους ανθρώπους - κι όχι παπαγαλάκια των ΜΜΕ και υπηρέτες των διαφόρων ελίτ - οφείλουμε να σχεδιάσουμε και τον δρόμο για αυτόν τον στόχο… Για το ΔΣ της ΕΛΜΕ Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας Ν.Δαπέργολας Β.Στεφανίδης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου