ΕΛΜΕ ΡΟΔΟΠΗΣ

Επικοινωνήστε με την ΕΛΜΕ Ροδόπης στο email: elmerodopis@gmail.com

Τρίτη 6 Αυγούστου 2013

ΩΡΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ : Τα «επιτεύγματα» των άσχετων και ανίδεων υπαλληλίσκων-διεκπεραιωτών της Τρόικας Ειδήσεις υπάρχουν τον Αύγουστο, σε πείσμα του Eco, και προέρχονται από το Υπουργείο «Παιδείας», Διαθεσιμότητας και Απολύσεων. Καινούργια «εμπνευσμένη» σύλληψη η αναμόρφωση του ωρολόγιου προγράμματος του Γυμνασίου με κατάργηση του μαθήματος της Τεχνολογίας, υποβάθμιση της Μουσικής, των Καλλιτεχνικών και της Οικιακής Οικονομίας και υποκατάστασή τους από την αποτυχημένη εν πολλοίς –όπως διδάχθηκε στα Λύκεια- Ερευνητική Εργασία. Δεν θα μας απασχολήσει αρχικά το πολύ σοβαρό θέμα της απώλειας θέσεων εργασίας. Θα προτάξουμε την παιδαγωγική πλευρά του θέματος. Ποιον τύπο μαθητή, λοιπόν, θέλει να διαμορφώσει το υποχρεωτικό Γυμνάσιο; Απάντηση: α)ξεκάθαρα έναν μαθητή μόνο με τις βασικές γνώσεις χωρίς Αισθητική και Μουσική Αγωγή, κι ας είναι τα συγκεκριμένα μαθήματα τα «τείνοντα πρὸς ἀρετήν», κατά τον Αριστοτέλη, β) έναν μαθητή χωρίς «τὰ χρήσιμα πρὸς τὸν βίον», χωρίς την «εὐβουλία περί τῶν οἰκείων» στα οποία στοχεύει η Οικιακή Οικονομία και η Τεχνολογία. Η ολοκληρωμένη παιδεία, ωστόσο, εκτός από την «διάνοιαν», την πνευματική καλλιέργεια, χρειάζεται όλα τα προηγούμενα σε μετρημένη δοσολογία. Αντ’ αυτού στα Γυμνάσια –και στα Λύκεια απ’ ό,τι μαθαίνουμε από τις διαρροές- ενισχύεται στο ωρολόγιο πρόγραμμα η αρχαιομάθεια των μαθητών, η οποία βέβαια είναι άπιαστος στόχος για την πλειοψηφία τους, αυτό όμως δεν είναι θέμα ποσοτικό (ωρών διδασκαλίας), αλλά μάλλον περιεχομένου, μεθοδολογίας και αξιολόγησης του μαθήματος. Έτσι στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση θα υπάρχουν μόνο τα Αρχαία και τα Νέα Ελληνικά και ούτε ένα κείμενο της Μεσαιωνικής Γραμματείας, έτσι για να μετεωρίζεται ο μαθητής από την αρχαία προς τη σημερινή γραμματεία με ένα ακατανόητο άλμα αιώνων και να μην υπάρχει η αίσθηση της συνέχειας του ελληνικού πολιτισμού. Πρέπει να προσεχθεί αυτή η αρχαιοπληξία, η οποία σε συνδυασμό με την περιρρέουσα ημιμάθεια έχει ήδη θλιβερά αποτελέσματα : «εξωγήινοι οι Αρχαίοι», «απόγονοι των Έλ», ακούμε συχνά. Θα ενδυναμώσουμε αυτήν την τάση ή θα βάλουμε το μάθημα της γλωσσικής διδασκαλίας σε στέρεη βάση; Υποβαθμίζεται και η Πληροφορική –πληροφορίες μιλούν για κατάργησή της στο νέο Τεχνολογικό Λύκειο. Αν διδάσκεται σε κατώτερες βαθμίδες, έχει καλώς. Αν όμως καταργηθεί, τελειώσαμε και με τον ψηφιακό εγγραματισμό μας. Το επόμενο βήμα θα είναι η … Αλληλοδιδακτική μέθοδος, στην οποία οι μεγάλοι μαθητές θα βοηθούν τους μικρούς, για να καταφέρουμε να πάρουμε την επόμενη δόση. Για να σοβαρευτούμε : αυτό είναι το όραμά μας για την Παιδεία; Αυτή είναι η Παιδεία που θα ανέστρεφε την πνευματική –κατά βάση- κρίση αξιών της κοινωνίας μας; Αυτή είναι η Παιδεία που θα πυροδοτήσει την πολυθρύλητη ανάπτυξη; Μετά από τόσες και τόσες «μεταρρυθμίσεις», γυρνάμε στο παλιό σύστημα Δεσμών με πριμοδότηση του Βαθμού εισαγωγής από την Α΄ και Β΄Λυκείου (ίσχυσε γύρω στο 1986-87). Και βλέποντας όλη αυτήν την ασυναρτησία μπορεί η εκπαιδευτική κοινότητα και ΟΛΗ Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ να μείνει με σταυρωμένα χέρια; Οι αλχημιστές του Υπουργείου δρομολογούν την απόλυση των καθηγητών Τεχνολογίας, οι οποίοι είναι κυρίως απόφοιτοι σχολών Πολυτεχνείου και της Γεωπονικής με επιπρόσθετη παιδαγωγική κατάρτιση. Δεν μπορούν να αξιοποιηθούν αυτοί οι καθηγητές για τη διδασκαλία του Ελεύθερου – Γραμμικού Σχεδίου που απουσιάζει από τα περισσότερα Λύκεια, ενώ είναι προαπαιτούμενο για την υποψηφίους της Αρχιτεκτονικής; Δεν μπορούν να στελεχώσουν τους τομείς Δομικών Έργων και Γεωπονίας-Διατροφής των ΕΠΑΛ και να βάλουν το λιθαράκι τους στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας; Αφήνω τα συμπεράσματα στον αναγνώστη. Δύο τελευταίες σημειώσεις μόνο : 1) σε όσους επικροτούν τις απολύσεις των εκπαιδευτικών να επισημάνω ότι είναι οι ίδιοι αυτοί που σχεδιάζουν το μέλλον των παιδιών μας και αυτοί που διώχνουν εξειδικευμένους επιστήμονες από την εκπαίδευση και ίσως από τη χώρα. Η ίδια λογική! Κι αν η μετανάστευση του ΄50 ήταν κυρίως αφαίμαξη εργατικού δυναμικού, κατά βάση ανειδίκευτου, η σύγχρονη μετανάστευση εξειδικευμένων επιστημόνων θα είναι ταφόπλακα. Έχει η χώρα τέτοια πολυτέλεια; 2) σε όσους γονείς έβλεπαν έναν ανούσιο φόρτο μαθημάτων για τα παιδιά τους και ίσως …ανακουφίστηκαν από την κατάργηση μερικών θα απαντήσω ότι πρέπει να αξιοποιηθεί η μέχρι τώρα παιδαγωγική εμπειρία και να ληφθεί υπόψη η σημερινή συγκυρία κρίσης. Έτσι ενώ χρειάζεται η πολύπλευρη μόρφωση, δεν είναι απαραίτητα τα διαγωνίσματα και οι εξετάσεις για ΟΛΑ τα μαθήματα. Υπάρχουν και εναλλακτικοί τρόποι αξιολόγησης. Εξάλλου, η μεγάλη μάστιγα της εκπαίδευσης, αυτή που νεκρώνει τα δημιουργικά μυαλά, η αποστήθιση και η τυποποίηση, δεν εξαλείφονται με τα λιγότερα μαθήματα και τις απανωτές εξετάσεις –που προτείνονται- αλλά με την κατάργηση της συγκεκριμένης ύλης και την εμβάθυνση – κριτική προσέγγιση στο κάθε αντικείμενο. Παν. Καρακολίδης, φιλόλογος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου